کتاب ، آهنگ ، عکس ، برنامه و .... فقط یه کلیک

هر آنچه می خواهید و هر آنچقدر که می خواهید

کتاب ، آهنگ ، عکس ، برنامه و .... فقط یه کلیک

هر آنچه می خواهید و هر آنچقدر که می خواهید

مهر تأیید شورای نگهبان بر انتخابات 40 میلیونی

بازشماری 10 درصد از صندوق‌های رأی در تهران و شهرستان‌ها نتایج را قطعی ساخت

مهر تأیید شورای نگهبان بر انتخابات 40 میلیونی

تمام 12 عضو شورای نگهبان با رأی قاطع خود صحت انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را تأیید کردند

با بازشماری تصادفی 10درصد از صندوق های آرا
هیچ تغییری در نتایج انتخابات حاصل نشد  

با مشخص شدن نتایج اجرای دستور شورای نگهبان مبنی بر شمارش دوباره 10 درصد از صندوق های رأی در تهران و شهرستان ها که به صورت تصادفی انتخاب شدند، نتایج انتخابات 22 خرداد قطعیت یافت.
بازشماری صندوق‌های اخذ رأی، از صبح روز دوشنبه - دیروز - در ستادهای برگزاری انتخابات شهر تهران با حضور نمایندگان و ناظرانی از سوی شورای نگهبان، وزارت کشور، فرمانداری تهران و هیأت اجرایی انتخابات و همچنین با حضور ائمه جمعه در مقابل دوربین‌های صدا و سیما آغاز شد. در برخی از حوزه‌های بازشماری آرا، نمایندگانی از شورای شهر تهران، رسانه‌ها و دیگر مراکز نیز حضور داشتند. همچنین 10 درصد ته برگ تعرفه‌های موجود در هر صندوق نیز برای کنترل بیشتر، بررسی شده و مشخصات رأی‌دهندگان شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، نام پدر، سال تولد و... در برگه‌ای دیگر نوشته شد. برخی از نتایج به دست آمده از این بازشماری به شرح زیر است:
در استان مازندران، با شمارش دوباره صندوق‌های رأی، نتیجه آن تغییری نکرد.
در نتیجه بازشماری صندوق‌های رأی در شهرستان جیرفت هم که با حضور نمایندگان برخی از کاندیداها انجام شد، آرای احمدی‌نژاد 12 رأی افزایش، آرای موسوی پنج رأی کاهش، آرای کروبی یک رأی کاهش و آرای رضایی سه رأی افزایش داشت.
آرای احمدی‌نژاد طی بازشماری 10 درصد از صندوق‌های اخذ رأی منطقه 17 شهر تهران افزایش و آرای موسوی کاهش یافت. بازشماری 10 درصد از آرای مأخوذه در شهرستان کوهدشت لرستان که با حضور نمایندگان ستادهای محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی انجام شد، هیچ تغییری در آرای نامزدهای انتخاباتی صورت نگرفت.
همچنین هیچ مغایرتی در شمارش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان گرگان وجود نداشته است. تنها چهار عدد رأی از آرای باطله به مجموع آرای محسن رضایی افزوده شده است. در پی بازشماری 10 درصد صندوق‌های اخذ رأی در شهرستان زرند نیز هیچ مغایرتی مشاهده نشد. نمایندگان دکتر احمدی‌نژاد و رضایی نیز در این بازشماری حضور داشتند که در نتیجه آرای محمود احمدی‌نژاد یک رأی افزایش، آرای موسوی دو رأی کاهش، آرای کروبی یک رأی کاهش و در آرای رضایی تغییری حاصل نشد.
همچنین نتیجه بازشماری صندوق‌های رأی در استان کرمان نیز به‌طور محدودی آرای احمدی‌نژاد افزایش یافت. با بازشماری 10 درصد شعب اخذ رأی موجود در شعب کرج هم تغییر محسوسی در نتایج انتخابات این شهرستان مشاهده نشد. در اسلامشهر، رباط کریم، ری، سربیشه، ارسنجان و... نیز هیچ تغییری در آرا ایجاد نشد.

گروه سیاسی - دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به وزیر کشور صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را تأیید کرد.متن نامه آیت‌الله احمد جنتی به این شرح است:
جناب آقای محصولی، وزیر محترم کشور
سلام علیکم
در مورد نتیجه کلی و نهایی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روز جمعه مورخ 22/3/88، بدین وسیله اعلام می‌نماید پس از آگهی عمومی اعلام شکایات و اعتراضات نسبت به روند رأی‌گیری و برگزاری انتخابات، طبق ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر مهلت قانونی دریافت شکایات، در دوره تمدید پنج روزه نیز نسبت به دریافت شکایات اقدام و متعاقب بررسی‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه جانبه، از آنجا که بخش عمده‌ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضاً تخلفات مختصری که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناست، سرانجام شورای نگهبان با بررسی موضوع در جلسات عدیده و با وارد ندانستن شکایات و اعتراضات، صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را طبق ماده 79 قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد تأیید قرار داد.
شورای نگهبان فرصت را مغتنم شمرده ضمن تکریم حضور حماسی و فراگیر مردم در برگزاری شکوهمند دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با تجلی و ظهور جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن، برگ زرینی در تاریخ مردم سالاری دینی ایران اسلامی از خود به جا گذاشت بر خود فرض می‌داند از تلاش همه جانبه وزارت محترم کشور، عوامل اجرایی، همچنین هیأت‌های نظارت و رسانه‌های گروهی و بویژه از نامزدهای محترم که با حضور خود گرمی و رونق عرصه رقابت را فراهم آورده‌اند قدردانی نماید.
احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان
* بازشماری آرای 10 درصد صندوق ها در مقابل دوربین‌های صدا و سیما
با هدف اعتمادسازی هرچه تمام تر و جلب اطمینان کامل مردم بویژه هواداران کاندیداها و در پی اعتراض‌های برخی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نتایج اعلام شده، شورای نگهبان 10 درصد از صندوق‌های اخذ رأی در سراسر کشور را بازشماری کرد.
در این خصوص سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که بازشماری آرا درهمه مناطق بصورت تصادفی انجام گرفت، تصریح کرد: براین اساس هرگونه اشتباه کلانی در شمارش آرا معلوم می‌شود. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با «شبکه ایران» پیشنهاد بازشماری 10 درصد آرا بصورت تصادفی را اقدامی در جهت تنویر افکار عمومی خواند و افزود: شورای نگهبان تصمیم گرفته است تا فراتر از وظایف قانونی‌اش و برای اعتمادسازی هواداران نامزدهای معترض، این اقدام را در دستور کار قرار دهد. سخنگوی شورای نگهبان درباره شیوه بازشماری 10 درصد از آرا افزود: شیوه نمونه‌گیری در این بازشماری تصادفی، خوشه‌ای است؛ یعنی شورای نگهبان تصمیم گرفت تا به جای انتخاب
10 درصد از جامعه آماری کل صندوق‌های رأی، این جامعه آماری را به مناطق مختلف تقسیم کرده و سپس 10 درصد از صندوق‌های هریک از این مناطق را بصورت تفکیکی بازشماری کند. کدخدایی توضیح داد که مطابق موازین علمی در این صورت جای هیچگونه شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که در صورت بروز تقلب گسترده، این مسئله در این بازشماری تصادفی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. دکتر احمد پارسیان استاد تمام رشته آمار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «شبکه ایران» درباره «علمی» و «قابل اعتنا» بودن این شیوه برای کشف صحت شمارش آرا گفت: اگر آرا بر اساس نمونه‌گیری ساده بازشماری شوند، احتمال بروز درصدی از اشتباه علمی در آن وجود دارد اما در صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای این احتمال غیرقابل اعتناست. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت که کار بازشماری 10 درصد آرا در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور در مقابل دوربین‌های صدا و سیما اجرا شد تا دیگر جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای باقی نماند.
* جزئیاتی از چگونگی بازشماری آرا
روند بازشماری با حضور نمایندگان و ناظرانی از سوی شورای نگهبان، وزارت کشور، فرمانداری تهران و همچنین هیأت اجرایی انتخابات برگزار شد. در برخی از حوزه‌های بازشماری آرا، نمایندگانی از شورای شهر تهران، رسانه‌ها و دیگر مراکز نیز حضور داشتند. نامزدها بنا بر اعلام قبلی شورای نگهبان می‌توانستند در مکان بازشماری آرا، حاضر شده و بر این روند نظارت داشته باشند. صندوق‌های منتخب برای بازشماری، 10 درصد تعداد کل صندوق‌های هر منطقه را شامل می‌شد که به طور تصادفی انتخاب شده بودند. فک پلمب از صندوق‌ها با حضور تمام نمایندگان و ناظران صورت گرفت که این امر با گرفتن عکس و فیلم، مستند ‌شد. درون صندوق‌های باز شده، علاوه بر آرای اخذ شده، ته برگ تعرفه‌ها و صورتجلسه و فرم شمارش آرا قرار داشت. فرم‌های 22 اولیه که روز بیست و دوم خردادماه توسط هیأت‌های حاضر در پای صندوق پر و امضا شده بود نیز برای جلوگیری از تأثیر بر نظر اعضای هیأت بازشماری هنگام فک پلمب صندوق‌ها جمع‌آوری ‌شد و گروه‌های بازشماری فرم‌های جدیدی را پر کردند تا مغایرت‌های احتمالی پس از تطبیق این فرم‌ها مشخص شود.
بازشماری آرا با حضور یک نفر از هیأت‌های چهارگانه فوق انجام شد که هر کدام از آنان یکی از فرم‌های شماره 22 را پر می‌کردند و به مسئول ارشد سازمان و نهاد خود که در محل حاضر شده بود، می‌دادند و او نیز یک صورتجلسه کلی را تحت عنوان «تجمیع» کامل می‌کرد تا به مراجع بالاتر خود ارجاع دهد. فرم‌های شماره 22 در سه نسخه به رنگ‌های آبی، سبز و سفید تنظیم شده بود که پس از تطبیق نتایج بازشماری با نتایج اولیه و مشخص شدن مغایرت داشتن یا نداشتن، فرم آبی رنگ درون صندوق گذاشته می‌شد، فرم سبز رنگ به هیأت نظارت شورای نگهبان می‌رسید و فرم سفید در اختیار فرمانداری تهران گذاشته می‌شد. همچنین 10 درصد ته برگ تعرفه‌های موجود در هر صندوق نیز برای کنترل بیشتر، بررسی شده و مشخصات رأی‌دهندگان شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، نام پدر، سال تولد و ... در برگه‌ای دیگر نوشته می‌شد. بازشماری آرای هر صندوق، چندین بار توسط هیأت چهار نفره و به طور مجزا برای هر نامزد صورت می گرفت و حتی برگه‌های رأی باطله نیز بررسی می‌شد تا موردی برای تردید باقی نماند. شماره مربوط به پلمب‌های جدید به همراه نام فرد تحویل‌گیرنده نیز از سوی نمایندگان ناظر شورای نگهبان یادداشت می‌شد تا هر صندوق پس از اتمام بازشماری، دوباره با استفاده از چهار بست پلاستیکی، پلمب شده و به مخزن منتقل شود. مخزن نیز در تمام مدت مورد حفاظت نیروی انتظامی است و دوربین‌هایی نیز به طور دائم برای ضبط هر اتفاقی درون مخزن تعبیه شده است.
* علی‌رغم تلاش‌های شورای نگهبان، موسوی راضی نشد
«عباسعلی کدخدایی» با بیان این‌که مهلت پنج روزه تمدید شده برای رسیدگی به شکایات احتمالی دو نامزد انتخابات دیروز دوشنبه پایان یافت، افزود: شورای نگهبان در ساعات پایانی روز یکشنبه پیشنهادهای غیرمستقیمی از آقای موسوی مبنی بر بازشماری با روشی خاص دریافت کرد.
کدخدایی اضافه کرد: موسوی همچنین پیشنهادهایی مبنی بر بازشماری در برخی از استان‌ها، بازبینی ته سوش‌های تعرفه‌ها با سریال‌های شناسنامه‌ها و بازبینی خطوط برخی از تعرفه‌ها ارائه کرده بود که شورای نگهبان نیز آن را به صورت تصادفی مورد قبول قرار داد. وی با بیان این‌که اعضای شورای نگهبان این پیشنهاد را مثبت تلقی کردند، گفت: مقرر شد مذاکراتی صورت بگیرد که برخی اعضای هیأت ویژه با نمایندگانی از آقای موسوی مذاکراتی انجام دادند. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ادامه این روند به جلسه ساعت 9 دیروز موکول شد که متأسفانه بعد از اتمام جلسه، با تعلل‌هایی هم که صورت گرفت، نتیجه روشنی به دست نیامد. وی افزود: علی‌رغم تلاش‌های شورای نگهبان برای تأمین خواسته‌های آقای موسوی متأسفانه نتیجه مثبتی حاصل نشد. کدخدایی اظهار داشت: شورای نگهبان برای اطمینان بیشتر و جلب اعتماد بیشتر هواداران نامزدها، اعلام کرده بود که حاضر است 10 درصد از صندوق‌ها را به صورت تصادفی بازشماری کنیم که دستور این بازشماری صادر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد