کتاب ، آهنگ ، عکس ، برنامه و .... فقط یه کلیک

هر آنچه می خواهید و هر آنچقدر که می خواهید

کتاب ، آهنگ ، عکس ، برنامه و .... فقط یه کلیک

هر آنچه می خواهید و هر آنچقدر که می خواهید

نقد و بررسی فیلم خروس جنگی

خروس جنگی

 

کارگردان:  مسعود اطیابی

بازیگران: رضا عطاران، مریلا زارعی، احمد پورمخبر، کیومرث ملک مطیعی، کیانوش گرامی، شهربانو موسوی  

دیگر عوامل و توضیحات بیشتر:

فیلمنامه: قربان محمدی پور
تهیه کننده: محمدرضا مفیدی، مسعود اطیابی (محصول: آمایش هنر)
مدیر فیلمبرداری: حسن پویا
مدیر تولید و مجری طرح: جواد فرحانی
صدابردار: بابک اخوان
طراح گریم: مهین نویدی
طراح صحنه و لباس: افسانه صمدزاده
جانشین تولید: سید حسین هادیانفر
برنامه ریز و دستیار اول کارگردان : سید محسن اورنگ
گروه کارگردانی: علی نظری ، نرگس مشایخی
منشی صحنه: آتوسا شاه سیاه
عکاس: بهرنگ دزفولی زاده
تصویربردار پشت صحنه: نرگس مشایخی
دستیار اول فیلمبردار: جلال عالی فکر
گروه فیلمبرداری: ابراهیم عزت خواه، حسین مختاری ، بهادر مافی ، یاشا پویا
دستیار صدا: مهرداد اکبرزاده
اجرای گریم: امیر مرتضایی، فرناز انصار
دستیاران صحنه و لباس: شیرین ربیعی، علی عسگری، خاطره ملک پور، مینا عشقی باقری
مدیر تدارکات: محمد یمینی
گروه تدارکات: حسن محمدی
صادق پرهیزکار، رضا ابوالحسنی، علی سخایی، وحید فتحعلی، هاشم فتاحی
هماهنگی تدارکات: محمد زاهدیان
سینه موبیل: رجب نوشاد
امور مالی: نظام کاشفی، بیژن زاهدیان
پشتیبانی فنی: جواد مالمیر
روابط عمومی: افشین رضایی.

......................................................

خلاصه داستان: قصه فیلم درباره زن و شوهری است که یک روز جایشان با یکدیگر عوض می شود و این جابجایی باعث ایجاد حوادثی می شود که ...

......................................................

یادداشت: «خروس جنگی» پس از «مصائب دوشیزه» دومین ساخته سینمایی مسعود اطیابی است.

......................................................

سال ساخت: 1387

سال اکران: 1388 - (20 خرداد)

سینماهای نمایش دهنده: قدس، ایران، پردیس زندگی، پردیس ملت، اریکه ایرانیان، ماندانا، فلسطین، مرکزی، آزادی، جوان، عصر جدید، بهمن، پایتخت، تهران، حافظ، شاهد، پردیس تماشا، پیوند، جی، پیام، فرهنگسرای دختران و کانون شریعتی 

 .................................................... 

 

خرازی‌ها: «خروس‌جنگی» یک کمدی‌ متوسط و سالم است

خبرگزاری فارس: یک منتقدبا بیان اینکه: «خروس‌جنگی»،یکی از فیلم‌های کمدی متوسط سینمای ایران محسوب می‌شودگفت: این فیلم از «آتش بس»پیروی می‌کند و از ریتم مناسبی برخوردار است.

«شهرام‌خرازی‌ها» در گفت‌و گو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد فیلم «خروس‌جنگی» ساخته «مسعود اطیابی»، گفت: به نظر من «خروس‌جنگی»، یکی از فیلم‌های کمدی متوسط سینمای ایران محسوب می‌شود که به قوت فیلم‌های کمدی سینمای ما نیست اما در عین حال ابتذال موجود در برخی فیلم‌های متعلق به سینمای کمدی را هم ندارد.
وی در ادامه افزود: در فیلم «خروس‌جنگی» نکات ارزشمند هم وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ساختار مطلوب آن اشاره کرد و موقعیت‌های ایجاد شده در طول فیلم برای تماشاگر ایرانی جذاب است. 
 

 

 

وی در ادامه افزود: در فیلم «خروس‌جنگی» از ترفندهای مختلفی استفاده شده است که از جمله آن، می‌توان به کمدی حرکت و کلام، «اسلپ استیک»(بزن و بکوب) و کمدی موقعیت اشاره کرد. البته نسبت به بقیه آثار کمدی این سال‌ها، در این فیلم از انواع کمدی‌ها قوی‌تر و جالب‌تر استفاده شده است.
این منتقد در مورد بازی‌ها در فیلم «خروس‌جنگی»، اظهار داشت: یکی از نکات جالب فیلم «خروس‌جنگی»، سپردن نقش اصلی به «رضا عطاران» است و او هم قاعدتاً مسلط به این نوع نقش‌ها است و در «خروس‌جنگی» هم‌بازی قابل قبولی ارائه داده است اما «مریلا زارعی»تجربه کمتری در کارهای طنز و کمیک دارد و او هم نقش محموله را به خوبی ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: کشمکش این دو شخصیت، به دنبال حرکت فیلم «آتش‌بس» ساخته تهمینه میلانی است چرا که از این فیلم‌، کشمکش «تام و جری»‌وار در سینمای ایران به شکل یک موج راه افتاد و در در ادامه آن فیلم، می‌توان فیلم «خروس جنگی» را مثال زد که از این الگو پیروی می‌کند البته «آتش‌بس»، یک کمدی ملودرام موفق بود و «خروس جنگی» بین فیلمفارسی و یک کمدی متوسط سرگردان است.
«خرازی‌ها» در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌هایی که بار کمدی فیلم «خروس‌جنگی» را بالا برده است و آن را جذاب کرده است، حضور «احمد پورمخبر»، کمدین کهنسال سینمای ایران است که نسبت به «رضا عطاران» و «مریلا زارعی» خیلی بهتر و جلوتر بازی کرده است و اگر این کاراکتر در «خروس‌جنگی» حذف شود، بار کمدی این فیلم کاسته می‌شود.
وی در ادامه، در مورد مسائل فنی فیلم «خروس‌جنگی»، گفت: یکی از نکات جذاب فیلم «خروس‌جنگی»، دیالوگ‌پردازی است که نسبت به کمدی‌های دیگر خوب کار شده است. معمولاً در سینمای ایران به دیالوگ‌نویسی اهمیت چندانی داده نمی‌شود اما این بار در «خروس‌جنگی» شاهدیم که دیالوگ‌ها منطبق و هم‌خوان با موقعیت‌ها به رشته تحریر در آمده و در پیشبرد قصه فیلم، بسیار کمک کرده است و تأثیرگذاری فراوانی دارد.
این منتقد در ادامه افزود: یکی دیگر از نکات کلیدی که در سینمای ایران خیلی غفلت شده است، ریتم این نوع فیلم‌ها است. معمولاً در فیلم‌های کمدی سینمای ایران، این عنصر مهم نادیده گرفته می‌شود و از آنجایی که ریتم حاصل یک تدوین موفق است، در مجموع می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که در فیلم‌های کمدی سینمای ایران به تدوین چندان اهمیت داده نمی‌شود و وظیفه تدوین‌گر را در حد ردیف کردن حوادث فیلم به لحاظ طراحی زمانی خلاصه کرده‌اند اما«خروس‌جنگی»،‌فیلمی است که از تدوین حساب شده‌ای برخوردار است و تدوین‌گر فیلم به‌واسطه ریتم خلاقانه و سریعی که برای فیلم فراهم کرده، توانسته است در مجموع بر خیلی از ضعف‌های فیلم، سرپوش بگذارد و به بیان دیگر، تدوین مانع از آشکار شدن نواقص فیلم شده است.
وی در مورد «مسعود اطیابی»، گفت: این قضیه تعجب برانگیز نیست که «مسعود اطیابی» بعد از فیلم نفروش و دیده نشده «مصائب دوشیزه»، به ساختن یک کمدی شلوق و پرتحرک رو بیاورد تا بتواند از این طریق هم گیشه را فتح کند و هم خودش را در سینمای ایران تثبیت کند. به او خرده نمی‌شود گرفت چون در شرایط حاضر، در سینمای ما این اقتصاد گیشه است که حرف اول را می‌زند و طبعاً فیلمساز تازه کار اگر به این توجه بی‌اعتنا باشند، از فیلمسازی حذف می‌شود.
وی در ادامه گفت: به نظر من، طراحی و تبلیغ تیزر «خروس‌جنگی» تازگی دارد. در یک دهه اخیر، بیلبوردها تشکیل شده است از یکسری پرتره هنرپیشگان فیلم با صورت‌های ماسکه و بی‌احساس اما به نظر می‌رسد که طراحی مواد تبلیغی «خروس‌جنگی» از این کلیشه گریخته و با به نمایش گذاشتن چهره‌های شاد و بشاش هنرپیشه‌های فیلم، توانسته موج شادی را به سمت مخاطبان سرازیر کند.
وی در پایان، در مورد فروش فیلم «خروس‌جنگی»، اظهار داشت : وقتی این فیلم در جشنواره به نمایش درآمد، می‌شد حدس زد این فیلم خرج خود را در می‌آورد اما در این شرایط، امید زیادی به فروش این فیلم نمی‌رود. 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد