کتاب ، آهنگ ، عکس ، برنامه و .... فقط یه کلیک

هر آنچه می خواهید و هر آنچقدر که می خواهید

کتاب ، آهنگ ، عکس ، برنامه و .... فقط یه کلیک

هر آنچه می خواهید و هر آنچقدر که می خواهید

مصاحبه باحمید گودرزی

مصاحبه باحمید گودرزی بازیگر نقش فرزاد  
 

حمید گودرزی بازیگر جوان و توانایی است که سعی دارد حضوری هر چند کم رنگ اما عمیق و تأثیرگذار در عرصه سینما ، تلویزیون و تئاتر داشته باشد.
او در رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنر و در رشته معماری از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده و به تئاتر عشق و علاقه خاصی دارد.
او در نمایشهایی چون « کسب و کار » آقای فابریزی به عنوان دستیار کارگردان و « میمون پشمالو » و … بازی کرده است.
حمید بسیار اندیشمند و متفکرانه صحبت می کند و به همین دلیل گفتگو با این جوان با آتیه و با دانش جذاب و دلنشین است.
از خودتان بگویید .
در دوم آذر 1356 در تهران به دنیا آمده ام.
به طور اتفاقی وارد این عرصه شدید ؟
من چهار سال درس این کار را در دانشگاه خواندم . همان سال یعنی (74) در رشته دندانپزشکی قبول شدم، اما به عشق بازیگری ، رهایش کردم و سعی کردم با تحصیلات آکادمیک وارد این عرصه شوم.
وضعیت تأهل ؟
مجرد.
از چه سالی فعالیت در عرصه بازیگری را آغاز کردید ؟
سال 76 اولین کارم مجموعه تلویزیونی « دانی و من » بود ، سپس فیلم « سهراب » و « پسران مهتاب » و بعد اعتراف و مجموعه تلویزیونی « دیوار شیشه ای » و حالا هم « مسافری از هند » .
چه تعریفی از بازیگری دارید ؟
بازیگری حرفه ای است که زندگی باید دور آن جریان داشته باشد. بازیگری بازتابی از زندگی است.
آیا حاضرید در نقشی غیرمعمول ، مثل فردی معلول یا دیوانه ظاهر شوید ؟
بله ، چرا که این نوع نقشهای غیرمتعارف است که می تواند تسلط و تبحر یک بازیگر را در جریان اجرای نقش نشان دهد. بازی در یک نقش غیرمتعارف از کلیشه شدن بازیگر جلوگیری می کند.
چه آرزویی دارید ؟
همیشه سلامت باشم و سایه خانواده ام برای مدت طولانی بالای سرم باشد.
سوپراستار شدن را دوست دارید ؟
اصلاً علاقه ای به سوپراستار شدن ندارم.
بازیگر باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟
بازیگر باید جامعه شناسی ، روان شناسی ، موسیقی ، فلسفه ، شعر و … بداند.
مشکل ما در حال حاضر چیست ؟
اینکه چرا آدمها کمتر به هم لبخند می زنند.
از بازیگران خارجی کار کدام یک را می پسندید ؟
من عاشق بازیگری سه بازیگرم ؛ مارلون براندو ،‌ آل پاچینو و رابرت دنیرو.
آرامش را در چه می دانید ؟
اول سلامتی و بعد در پول .
معنویت چه نقشی در پیشبرد اهداف آدمی دارد ؟
بدون معنویت فرد به تکرار و ابتذال می رسد. بدون معنویت ، انسان چون کبوتری بدون بال است. من تا آنجایی که در توانم است ، نمی گذارم نمازهایم قضا شود.
تا به حال اتفاق افتاده خصوصیات نقشی که ایفا می کنید روی زندگی خصوصی شما تأثیر بگذارد؟
نه چون اگر این گونه باشد بازیگر نتوانسته موضوع را تفکیک کند. این حرفها طبق علم روان شناسی غلط است ، چون اگر کسی بتواند در آن واحد دو شخصیت داشته باشد ، بیمار است و باید مداوا شود. بازیگری حرفه ای است کاملاً حساب شده و دقیق است.
خوشبختی یعنی چه ؟
یعنی به اهدافی که مدنظر است بتوانی دست یابی.
چگونه برای بازی در مجموعه تلویزیونی مسافری از هند دعوت شدید ؟
با من تماس گرفتند و به دفتر آقای جعفری رفتم. من و ایشان روابط خوبی با یکدیگر داریم. سناریو را برایم تعریف کردند و گفتند نقش رامین را می پسندی یا فرزاد را ؟ من هم فرزاد را انتخاب کردم ، چون پیچیدگی – های شخصیتی جذابی داشت و مطمئن بودم کار خوبی خواهد شد.
درباره مجموعه قبل از پخش آن چه فکر می کردید ؟
الان که تصاویر فیلم را می بینم و با کارهای دیگر مقایسه می کنم ، متوجه می شوم جعفری با چه ظرافتی هوای بک گراند و پس زمینه تصویری تک تک پلانها را داشته است. اگر دقت داشته باشید در کار اکثر کارگردانان پس زمینه بازیگران سیاه و خاکستری است ولی جعفری به گونه ای زوایای دوربین را انتخاب میکند تا بک گراند بازیگران رنگی باشد و همین ترفند پلانهای او را زنده شاداب و دارای انرژی مثبت میکند.
چه ویژگی ممتازی در این سریال می بینید ؟
یکی از ویژگیهای مثبت و ممتاز سریال ما موسیقی نو و جذاب آن است. این نوگرایی هم جسارت می خواست و هم تکنیک .
درباره نقش فرزاد صحبت کنید .
دو برادر از دو زن. رامین بچه مثبت و تا حدودی هم ببو گلابی است و زمانی که در هند سرگرم تحصیل و عشق و عاشقی با سیتاست ، فرزاد هیچ احساسی بجز پول درآوردن ندارد ، اما از قسمت سیزدهم به بعد دچار تحول می شود. برای اولین بار عاشق می شود و جایگاهش با رامین که حالا به دنبال پول می دود عوض می شود. در واقع داستان در دستان فرزاد است و او موتور محرک آن به حساب می آید.
چه معیارهایی را برای انتخاب نقش در نظر می گیرید ؟
در ابتدای امر و حتی قبل از انتخاب نقش ، قصه برای من اهمیت دارد. قصه است که شالوده و پایه های اصلی یک اثر دراماتیک را می سازد. نقش تنها یکی از مهره های آن قصه است. پس طرح خوب و باورپذیر و یک نقش خوب و باورپذیر مهم است و نقشهایی را انتخاب می کنم که شخصیت در آن بعد داشته باشد. زوایای درونی شخصیت را ببینم و مهمتر از آن ، نقش به فیزیک من بخورد.
کدام یک از نقشهایتان را بیشتر دوست دارید ؟
نقش فرزاد در « مسافری از هند » را به خاطر فرزاد و فرودهایی که این شخصیت در طول داستان دارد ، دوست دارم ، نقشی که فقط سیاه و یا فقط سفید نیست ، خاکستری هم در این نقش وجود دارد.
توانایی های خود را در بازیگری چگونه ارتقاء می دهید ؟
ببینید موتور اصلی و در واقع مهمترین عضو یک بازیگر برای شناخت نقش و فهمیدن آن و در نهایت اجرای آن ، تخیل است. تخیل مثل یک عضله بازوست که هر چه تمرین کند و هر چه ار آن کار بکشیم هوشیاری و بیداری بهتری خواهد داشت و برای اینکه تخیل را در خود تمرین دهیم باید فیلم ببینیم ، شعر بخوانیم ، نمایشنامه بخوانیم ، رمان بخوانیم و خوب ببینیم و دقت کنیم. همچنین مختصری جامعه شناسی و مطالعه کتب بازیگری باعث پرورش تخیل بازیگر می شود. برای همین می گویند بهترین بازیگران دنیا بچه ها هستند چون تخیل آنها آزادترین تخیل ممکن است.
بجز بازیگری به کدام رشته هنری علاقمندید ؟
موسیقی ، معماری و مقداری سلفژ کار کرده ام و کمی هم ساز می زنم و به قول معروف از دور دستی بر آتش دارم.
رسالت بازیگری چیست ؟
تنها رسالت بازیگر این است که در خدمت فیلنامه باشد و طبق نظر کارگردان در شرایط فرضی محیطی فیلمنامه صادقانه بازی کند تا بازی اش نزدیک به زندگی و روزمرگی باشد.
به جوانان علاقه مند به بازیگری چه توصیه ای دارید ؟
توصیه می کنم برای رسیدن به بازیگری فقط به دنبال شهرت و پول نباشند و یا ندانسته و بی دانش وارد این حرفه نشوند. فقط زیبایی چهره ملاک نیست. شخص خوش چهره ای که بازی بلد نیست مدل و مانکن است نه بازیگر. حتماً باید به دنبال علم و تمرین و دانستن این رشته بروند.
دوست دارید با کدام کارگردانها کار کنید ؟
بهمن فرمان آرا ، ناصر تقوایی ، داریوش مهرجویی و …
شما با کدام یک از گودرزی ها ( فاطمه و سروش ) نسبت دارید ؟
با هیچ کدام ، فقط تشابه اسمی است.
درباره کار جدید خود توضیح دهید ؟
مشغول بازی در فیلم « تب سرد » به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه کنندگی قاسم جعفری هستم که در این سریال با شهاب حسینی و کامبیز دیرباز همبازی شده ام.
هنوز هم در تئاتر فعالیت دارید ؟
بله و معتقدم هم باید تئاتر بازی کنند. روی صحنه بیایند و ببینند که هیچ نوع حقه سینمایی وجود ندارد و مردم از نزدیک هنرمندان را تماشا کنند. روی صحنه تئاتر باید واقعاً هنرمند باشی تا تو را بپذیرند ، اما در سینما فقط داشتن یک چهره خوب فعلاً ملاک است.
بازیگران مورد علاقه شما ؟
خسرو شکیبایی ، پرویز پرستویی ، اکبر عبدی ، فریماه فرجامی ، گلچهره سجادیه و در کل بازیگرانی را دوست دارم که بازیگر هستند.
آخرین فیلم هایی که دیدید ؟
کاغذ بی خط ، خانه ای روی آب و « اینک آخرالزمان » ( کاری از فرانسیس فوردکاپولا )
اگر هنرپیشه نمی شدید چه کاری را انتخاب می کردید ؟
دوست داشتم مشاغلی همچون رهبر ارکستر و یا مربی فوتبال را انتخاب کنم زیرا در هر دو شغل تعلیق و هیجان عجیبی وجود دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد